כל מה שצריך לדעת על מזון לכלבים

אנו מאמינים שתזונת הכלב חשובה עד מאוד והיא המפתח לבריאותו של הכלב ולהתפתחותו התקינה. תזונה טובה אף יכולה לחסוך ביקורים עתידיים אצל הווטרינר ולכן מומלץ להשקיע בבחירת המזון ובדרך שיטת האכלה של כלבכם.

ככל שתמצאו את המזון המתאים ביותר, כך תבטיחו לכלבכם אורח חיים בריא וטוב יותר.

קיימים סוגי האכלה רבים, וביניהם: האכלה במזון יבש, במזון רטוב, תזונה טבעית, והאכלה ביתית. החלטנו להתמקד על שיטת האכלה במזון יבש וזאת משום המחקרים הרבים המוכיחים את הקשר בין האכלה זו לגידול בתוחלת החיים, וכן כי להאכלה במזון היבש יתרונות רבים ובולטים אשר את עיקריהם נמנה בהמשך.

מהו מזון לכלבים יבש ומהם יתרונותיו:

מזון יבש לכלב הוא מזון המיוצר בתבנית בצורת “כופתית” (יבשה)  כאשר כל כופתית מכילה את הרכיבים והתוספים החיוניים הדרושים לכלבכם. הרכיבים והתוספים הוכנסו לפורמולה בצורה שווה ומדויקת, כך שבכל ביס הכלב יקבל את ההזנה המלאה והמיטבית עבורו. וזאת מבלי לאפשר לו לברור את מזונו.

מזון יבש נבלע כולו ואינו נשאר בחלל הפה או נתקע בין השיניים לאחר הארוחה. כמו כן בזמן הלעיסה, הכופתית מחככת את הלכלוך שבשיניים ובכך גם שומר על היגיינת הפה והשיניים.

באריזת המזון היבש קיימת טבלת האכלה הממליצה על כמות האכלה יומית, ומציגה את כמות האכלה הנדרשת לכלב על פי הצלבה של הגיל ביחד עם המשקל (של הכלב). וכך ניתן לעקוב אחר כמויות האכלה, ולשנות בהתאם לצורך.

מזון יבש לכלב נוח לאחסון וחסכוני. ניתן לאחסן אותו בטמפרטורת החדר, ואפשר להשתמש בו גם שישה חודשים לאחר פתיחת השק.

בשוק קיימים סוגים רבים של מזונות יבשים, והם נחלקים לרמות איכות שונות. על כן מבלבל עד מאוד לבחור את המזון עבור הכלב מבין שלל הסוגים והרמות. מומלץ להיוועץ עם בעל מקצוע ולרכוש אך ורק בחנות מקצועית בעלת ידע והיצע רחב של מזונות.

סקירת הרמות במזון היבש עפ”י הגדרות איכות: (החלוקה להגדרות לנוחיותנו בלבד ולא עפ”י תקן מסודר)

מזון אולטרה פרימיום: הרמה הגבוהה ביותר בהזנה יבשה לכלב. אולטרה פרמיום בדרך כלל מיוצר בפורמולה ללא דגנים או עם דגנים איכותיים ומלאים. לרוב המרכיבים שבמזון יהיו ראויים למאכל אדם, ותהיה כמות גבוהה של תוספים תזונתיים במזון. כמו כן מזון זה יהיה מופחת בחומרים משמרים. (מותגים לדוגמה: פיור לייף Pure Life/ , נטורל אנד דלישס/ Natural and Delicious, אקאנה/ Acana, אוריג’ן/ Orijen).

סופר פרמיום: מזון איכותי לכלב ברמת סופר פרמיום מכיל חלבון מן החי (לרוב עוף, כבש, דגים).  המרכיב הראשון יהיה בשר (לרוב מיובש). והרכיבים שאחריו יהיו פחמימות (לרוב תירס, אורז או חיטה). (מותגים לדוגמה: פרסטיז’/ Prestige, פידוג/ Fidog, יוקנובה/ Eukanuba, פרו פלאן/Pro Plan, רויאל קנין/Royal canin).

פרמיום: מכיל בשר, אך לא תמיד כמרכיב עקרי. במזון זה משתמשים בדרך כלל בקמחים של בשר, או בתוצרי לוואי מן החי (מתעשיית הבשר). מזון ברמת פרמיום יספק הזנה לכלב ברמה של תמורה לכסף (value for money).

מזון לכלבים בסיסי (זול): מזון בסיסי בלבד. לא מומלץ להסתמך עליו כהזנה מלאה של הכלב. לרוב אחוזי החלבון והשומן במזון זה יהיו נמוכים ולא מאוזנים. מזון ברמה זו מכיל כמות מזערית של בשר והבשר באיכות ירודה. ניתן להשיגו גם ברשתות השיווק הגדולות והלא מקצועיות. רמה זו נותנת לנו דוגמה קלאסית לביטוי “הזול הוא היקר”. (כלב שיאכל מזון בסיסי ברמה זו, יצרוך כמות גבוהה של עד פי 2 מאשר מזון איכותי על מנת לשבוע).

עליכם להחליט על תקציב שאותו תרצו להשקיע. קיימת קשת רחבה של מחירים הבנויה משלל סוגי המזונות. החלטה על תקציב תעזור לכם בצמצום האפשרויות.

לבחירת המזון המתאים ביותר עליכם לסווג את כלבכם באמצעות הכלים הבאים, ועל ידי מענה לשאלות הבסיסיות שנשאל:

בן כמה הכלב? מה גודלו? האם הוא סובל מבעיה בריאותית כלשהי? האם לכלב יש צרכים מיוחדים? לאחר שעניתם על שאלות אלו, תהיו ממוקדים יותר בבחירת המזון ותוכלו להתקדם לשלב הבא.

כלים שיעזרו בסיווג מזון לכלבים:

גודל:

כלב קטן: עד 10 ק”ג
כלב בינוני: 11-20 ק”ג
כלב גדול: 21-40 ק”ג
כלב ענק: מעל 41 ק”ג.

גיל:

גור כלבים : מגיל גמילה עד שנה.
כלב בוגר: מגיל שנה עד גיל 7 שנים.
כלב מבוגר (סניור): כלב מעל גיל 7 שנים.
החלוקה לגילים אינה מדויקת והיא משתנה גם עפ”י סוג וגודל הכלב.

צרכים מיוחדים (הנפוצים ביותר בקרב כלבים):

בעיות במערכת העיכול, בעיות בעור ופרווה, בעיות מפרקים ועצמות, כלב בעל משקל עודף, כלב עבודה, כלבה בהיריון, כלב מסורס, כלבה מעוקרת, תמיכה במערכות הגוף הפנימיות.
במידה ולכלבכם קיים צורך מיוחד מומלץ להאכילו במזון מתאים. כאשר עולה חשש לבעיה רפואית מומלץ אף להתייעץ עם וטרינר.
רוב החברות מייצרות מזון לכלבים לפי צרכי הכלב (גיל, גודל, צרכים מיוחדים) ועלינו להתאים זאת לכלבינו האישי עפ”י נתוניו וצרכיו האישיים.
לדוגמה: לכלב עבודה ולכלבה בהריון נמליץ על מזון עתיר בחלבון ובשומן, לכלב הסובל מעודף משקל נמליץ על מזון מופחת קלוריות (דיאטטי), לכלב אלרגי נמליץ על מזון היפו-אלרגני, וכיו”ב.

לאחר שהחלטתם על תקציב, ולאחר שסיווגתם את כלבכם, בחרו 2-3 מזונות המיוצרים ע”י חברות שונות העונים על צרכי הכלב, וזאת על מנת לערוך השוואה. בהשוואה התייחסו לרשימת הרכיבים וכן לטבלת הערכים התזונתיים (ב%) תוך בחינה של רמת וכמות הוויטמינים והתוספים שבמזון.

לאחר שסוף סוף בחרתם מזון העונה לקריטריונים, האכילו אתו את כלבכם ובדקו איך הוא מקבל אותו. במידה והכלב מקבל אותו טוב מומלץ להאכיל בו באופן קבוע ולא להחליף! (אלא אם מתעורר צורך בכך).

איך יודעים האם המזון הוא המתאים ביותר עבור הכלב?

לאחר שמאכילים כלב במזון (תקופה שעולה על 3-4 שבועות), יש להסתכל על הכלב (ויזואלית) תוך בחינה של מספר פרמטרים עיקריים:

יציאות- לוודא שהיציאות מוצקות, ויוצאות כסדרן בתדירות של 1-2 פעמים ביום.
פרווה- יש לוודא שהיא מבריקה, חזקה, ונעימה למגע.
מראה כללי- יש לוודא שהכלב חיוני, ושמסת גופו בריאה (שהכלב אינו רזה או שמן מדי).

סל קניות

close