אילוף כלב לצרכים – מדריך: אילוף גורים לעשיית צרכים מחוץ לבית

מדריך זה עוסק בכל השאלות הקשורות לנושא חינוך לעשיית צרכים מחוץ לבית, מה לעשות מה לא לעשות, מתי להתחיל ועוד כמה טיפים שיעזרו לכם ולכלבכם לחיות יחד בהבנה.
 

כיצד ומתי מתחילים באילוף?

אחת הבעיות העיקריות עבור בעלי כלבים היא אילוף לעשיית צרכים. חשוב לזכור, כי ברוב המקרים הבעיה מתחילה מאחר שהבעלים מתקשה להסביר לכלב מה הוא בעצם רוצה ממנו. הכלב מאוד חפץ לרצות את בעליו, אך פשוט אינו מבין כיצד, ואילו הבעלים מצידו מתקשה להבין איך עצם הוצאת כלבו לטיול אינה גורמת לו לעשות את צרכיו בחוץ. יש להסביר לכלב מה אנחנו רוצים ממנו. על הפער הזה ננסה לגשר עכשיו.

מה לא לעשות?

הגעתם הביתה ומצאתם “חבילה” או שלולית בסלון; אסור בתכלית האיסור לכעוס על כלבכם! לכלבים אין זיכרון ארוך והכלב אינו מבין עברית. כלב שכועסים עליו במצב כזה לומד שלא כדאי להיות בסביבת הבעלים כשהוא מגיע הביתה, כי יש סיכוי שיצעקו עליו.

רק במקרה שתפסתם את כלבכם “על חם”, אמרו לו: “לא”, בטון חד וחזק והוציאו אותו מיד לטיול בחוץ. אם הוא חוזר על הפעולה בחוץ, זה הזמן לתת לו חיזוק חיובי – אמרו לו בטון מתלהב: “כלב טוב”, ותנו לו ביסקוויט. כלבים אינם מבינים עברית, אבל הם קולטים היטב טונים שונים, ולכן חשוב לשים לב לטון הדיבור שבו אתם משתמשים עם כלבכם.

תוך כמה זמן הכלב אמור ללמוד לעשות צרכים בחוץ?

לשאלה הזאת אין תשובה אחת, אך ברוב המקרים האילוף נמשך בין שבועיים לחודש – תלוי בכלב ובמידת ההשקעה של בעליו.

מתי ניתן להתחיל באילוף לעשיית צרכים?

אילוף לעשיית צרכים מחוץ לבית אפשר להתחיל רק לאחר שלכלב מלאו שלושה חודשים. לעיתים אנשים מכניסים לביתם גור כלבים בן מספר שבועות, ומצפים ממנו להתאפק שעות ארוכות. ניתן להשוות מצב זה לתינוק, שהוריו אינם מבינים מדוע אינו יכול להתאפק.

גור הכלבים שלנו הוא בעצם תינוק, וגם אם רצה להתאפק הוא אינו מסוגל לכך. לכן, גם אם נתאמץ ללמדו לשלוט על צרכיו ונכעס עליו, לא נגיע לתוצאה הרצויה.

כיצד נאלף את כלבנו לעשיית צרכים מחוץ לבית?

הקפדה על לוח זמנים קבוע

כדי להשיג תוצאות טובות ומהירות עלינו להקפיד על מתן מזון, שתייה וטיולים בשעות קבועות. גור כלבים בגילאים שבין 3-5 חודשים צריך לצאת לטיול בערך כל 4-5 שעות. כלבים מבוגרים יותר אפשר להוציא שלוש פעמים ביום – בוקר, צהריים וערב.

צמצום שטח המחייה

כלב לעולם לא יעשה את צרכיו בסביבתו הקרובה, רק אם ממש לא יוכל להתאפק ולא תהיה לו ברירה. לכן, בתקופת האילוף לעשיית צרכים עלינו להגביל את הכלב לאזור קטן יחסית. גדר גורים או גדר תיחום לכלבים, שניתן לרכוש בכל חנויות המחמד הינו כלי נהדר עבור מטרה זו.

כיצד מתחילים?

כפי שכבר אמרנו, ככל שנקפיד על לוח זמנים קבוע יותר, כך ילמד הכלב מהר יותר לשלוט בצרכיו. את היום מומלץ להתחיל כבר בסביבות השעה 7:30. הגישו לכלבכם את קערת המזון והמים לרבע שעה. אם הוא לא סיים, לא נורא – תהיה לו הזדמנות מאוחר יותר. מיד לאחר מכן הוציאו אותו לטיול בן 10 דקות. חשוב לקחת לטיול חטיף כלשהו, שישמש עבורו כפרס. אם במהלך הטיול הכלב עושה את צרכיו, המתינו שתי שניות אחרי שסיים ותנו לו את החטיף בלווי חיזוקים חיובים, לדוגמא “איזה כלב טוב” “איזה יופי”, וכו’. כאמור, יש לשים דגש על הטון יותר מאשר על המילים עצמן.

לאחר שחזרתם הביתה, במשך כל תקופת האילוף רצוי לבלות אם הכלב כמה שיותר ביחד, כדי שתוכלו לראות אם הוא עושה את צרכיו בבית. כל זמן שהוא לבד רצוי שיהיה בתוך התא שלו. הטיולים והארוחות הבאים צריך להיות כאמור במרווחים של 4-5 שעות. אם הארוחה הראשונה הייתה ב- 7:30, הארוחות הבאות יהיו ב:11:30, 16:30, 20:30 . הטיול החמישי והאחרון, שאותו צריך לעשות בסביבות השעה 23:30 שונה משאר הטיולים, שכן הטיול הזה אינו כולל מים ואוכל לפניו. אם הגור שלנו ישתה או יאכל, הוא לא יצליח להתאפק עד הבוקר. ניתן להתאים את הארוחה הראשונה לסדר היום של הבית, אולם יש להקפיד על המרווחים, כאמור לעיל.

אם לאחר שבועיים אנחנו רואים שיפור בהתנהגותו של הכלב, ניתן לנסות ולראות מה קורה כאשר הוא נשאר לבד, בהתחלה לפרקי זמן קצרים של מספר דקות ואחר כך למספר שעות. אם אנחנו רואים שהכלב מבין את העניין וכבר אין צורך בתא ההטסה, אפשר בהדרגה להוריד את החטיפים בטיול ולהשתמש רק בחיזוקים חיוביים שהוזכרו קודם לכן.

כל שינוי, ולו הקטן ביותר, צריך להיעשות בהדרגה.

בהצלחה!

המאמר נכתב ע”י צוות בולדוג – הקניון לחיות מחמד, כל האמור בו בגדר המלצה, אין בולדוג אחראית לשימוש במידע זה.

צוות החנות ישמח לענות על שאלות נוספות בנושא זה ובנושאים נוספים הקשורים לחיית המחמד שלכם!

אין להעתיק או לצלם את המאמר או חלקים ממנו, בכל דרך שהיא בלא קבלת היתר בכתב לכך.

 
 
אילוף כלב לצרכים

סל קניות

close